معرفی جدیدترین لوازم صوتی:هدفون، هندزفری، اسپیکر، هدست

صفحه خانگی پارسی یار درباره

راهنمای خرید بهترین هدست واقعیت مجازی 2019

هدست واقعیت مجازی یکی از دستاوردهای نوین عرصه فناوری است که با امکانات پیشرفته خود می‌تواند کاربران را وارد دنیایی مجازی کند که شباهت زیادی به واقعیت دارد. در ادامه با بهترین نمونه‌های این تجهیزات نوین آشنا می‌شویم.

هدست-مجازی

واقعیت مجازی دنیای شگفت‌آوری از فناوری است. با استفاده از این فناوری می‌توانید به جایی سفر کنید که در حال حاضر در آنجا نیستید. این فناوری هیجان‌انگیز امروز به کمک هدست‌ واقعیت مجازی وارد زندگی ما شده‌‌ است. این فناوری برتر به قدری جالب توجه است که شرکت‌های فناوری دنیا را مجاب کرده است که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. البته شایان ذکر است که بیش از 20 سال است که فناوری واقعیت مجازی وارد دنیای ما شده‌، اما چند سال اخیر با پیشرفت فناوری، واقعیت مجازی بیش از پیش نقش خود را پررنگ کرده‌ است. حالا بسیاری از بازی‌ها با هدست‌های VR  اجرا می‌شوند و دنیای جدید دیگری را به‌وجود آورده‌اند.

در این مطلب قصد داریم در مورد هدست‌های برتر واقعیت مجازی بگوییم و شما را با این فناوری هیجان‌انگیر آشنا کنیم.

هدست-واقعیت-مجازی

چگونه هدست واقعیت مجازی انتخاب کنیم؟

هنگام خرید هدست واقعیت مجازی باید این موضوع را در نظر بگیرید که آیا می‌خواهید از این هدست به صورت جدی برای بازی‌های کامپیوتری استفاده کنید و یا صرفاً می‌خواهید استفاده از فناوری واقعیت مجازی را تجربه کنید.

برای تجربه واقعیت مجازی که ویدئوهای ساده 360 درجه نشانتان می‌دهد، شاید هدست مقوایی گوگل ارزان‌ترین گزینه برای شما باشد

برای بازی‌های ساده روی گوشی موبایل خود می‌توانید از Gear VR سامسونگ و Daydream گوگل استفاده کنید. برای بازی‌های حرفه‌ای که نیاز به فناوری بالای واقعیت مجازی دارند، می‌توانید روی هدست‌های Oculus Rift و   HTC Vive حساب کنید که هر دو برای بازی روی کامپیوتر مناسبند.

چه پلت فرمی را برای واقعیت مجازی استفاده کنیم؟

هنگام خرید هدست واقعیت مجازی باید در نظر داشته باشید که چه پلت فرمی را استفاده می‌کنید.  اگر قصد خرید Samsung Gear VR را دارید ولی گوشی موبایل شما آیفون است، نمی‌توانید از هدست خود استفاده کنید. همین‌طور اگر می‌خواهید Oculus Rift بگیرید ولی لپ‌تاپ شما توانایی پشتیانی و اجرای بازی‌های واقعیت مجازی را ندارد، باز هم نمی‌توانید از هدست خود استفاده کنید.

  • موبایل: شما می‌توانید با استفاده از موبایل خود از تجربه ناب واقعیت مجازی بهره ببرید. مدل‌های مختلفی همچون Google Pixel ،‌Moto Z ،‌Huawei Mate9 Pro ،‌Asus Zenfone AR و Samsung Galaxy S8 از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کنند. در نظر داشته باشد اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند برای اجرای برنامه‌های واقعیت مجازی قدرت به نسبت کمتری دارند.
  • کنسول: PSVR یکی از کنسول‌های قدرتمند بازی واقعیت مجازی است. هدست‌های سونی را می‌توانید به PS4 و PlayStation Camera وصل کنید و سپس می‌توانید بازی‌های مختلفی مخصوص واقعیت مجازی را بازی کنید.
  • کامپیوتر: برای استفاده از هدست‌های Oculus Rift و  HTC Vive باید کامپیوتر قدرتمندی داشته باشید که بتواند برنامه‌های هدست‌ مجازیتان را اجرا کند.
هدست-vr

 

لوازم جانبی هدست‌های واقعیت مجازی

برای کار با هدست‌های واقعیت مجازی احتمالاً به لوازم جانبی آن هم نیاز خواهید داشت. شما به دسته‌های کنترل برای بازی‌های واقعیت مجازی نیاز دارید. Gear VR سامسونگ و Daydream گوگل دسته‌های بازی برای برنامه‌ها و بازی‌های واقعیت مجازی را دارند. برای کار با PSVR نیز می‌توانید از دسته‌های  Dualshock PS4 استفاده کنید.

برای Oculus Rift نیز می‌توانید دسته‌های Oculus Touch را تهیه کنید. این دسته‌های به شما حس حرکت واقعی دستانتان را در دنیای واقعیت مجازی می‌دهد.

کدام هدست واقعیت مجازی را انتخاب کنیم؟


Google-Daydream-View

 

Google Daydream View

قابلیت کار با اندروید

هدست واقعیت مجازی Daydream view گوگل از هدست مدل مقوایی و ساده گوگل حرفه‌‌ای‌تر بوده و دارای دو لنز پیشرفته است. این مدل در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود و بدنه‌ای از جنس پارچه میکروفایبر دارد. گفتنی است این هدست  ببش از 200 برنامه و بازی سرگرم کننده در زمینه واقعیت مجازی را در دل خود جای داده است و انتخاب مناسبی را برای دوستداران این فناوری رقم خواهد زد.

در کنار همه ویژگی‌ها خوب است به کیفیت تصویر خوب این محصول نیز اشاره کنیم که البته نباید در این مورد طول عمر بالا و همین‌طور طراحی زیبای آن را نیز نادیده بگیریم. اما با همه این‌ها ایراداتی نیز در این مدل  به چشم می‌خورد. یکی از آن‌ها این است که نمایشگر گوشی هوشمند شما که این هدست با آن کار می‌کند حتما باید از نوع اولد باشد و دیگری اینکه سیستم عامل گوشی باید از اندروید 7 به بالا پشتیبانی کند که البته گزینه دوم چندان گزینه دور از دسترسی نیست. این محصول نیز از 3 درجه آزادی بهره‌مند بوده و از قیمت 99 دلاری نیز برخوردار است.

Samsung-Gear-VR

Samsung Gear VR

قابلیت کار با دستگاه‌های سامسونگ

هدست واقعیت مجازی Gear VR محصولی است که سامسونگ سالانه آن را تولید می‌کند و از نظر طراحی تقاوت چندانی به نسخه‌های پیشین ندارد اما دارای قدرت و عملکرد خوبی است. درواقع این ویژگی باعث شده تا سامسونگ در این زمینه به یکی از بهترین تولیدکنندگان هدست‌های واقعیت مجازی مخصوص موبایل تبدیل شود. همچنین قیمت این محصول 130 دلار برآورد شده است.

Google-Cardboard

Google Cardboard

قابلیت کار با اندروید و iOS

گوگل قصد دارد تا آنجا که می‌تواند دسترسی به واقعیت مجازی را امکان‌پذیر سازد. بنابراین در طراحی یکی از هدست‌های واقعیت مجازی خود به استفاده از مقوا روی آورده است. درواقع بدنه این هدست واقعیت مجازی از مقوا تشکیل شده و دو لنز هوشمند نیز این مدل را همراهی خواهند کرد. درواقع این محصول راهی آسان و البته کم هزینه برای بهره‌مندی از ویژگی واقعیت مجازی محسوب می‌شود. درواقع شما با پرداخت 15 دلار می‌توانید از وسیله‌ای که یکی از آخرین فناوری‌های روز را ارائه می‌دهد، بهره‌مند باشید. اما با همه این‌ها و قیمت اقتصادی که دارد، به نظر نمی‌رسد کاربران برای طولانی مدت تمایل به استفاده از این هدست را داشته باشند. اما باید سازگاری این هدست با گوشی‌های هوشمند مختلف را هم در نظر بگیریم. گفتنی است که بر روی این مدل ساده قطعه‌ای آهنربایی به صورت دایره قرار دارد که با ویژگی مغناطیس‌سنج گوشی ارتباط برقرار می‌کند و عملکرد دکمه را شبیه‌سازی خواهد کرد. هرچند که این محصول خودش نیز دکمه‌ای دارد اما این دکمه در برخی از برنامه‌ها و بازی‌ها عملکرد خوبی را از خود به نمایش نخواهد گذاشت.

Homido-V2

Homido V2

قابلیت کار با اندروید و iOS

متأسفانه هدست‌های واقعیت مجازی زیادی نیستند که قابلیت کار با آیفون را داشته باشند. Homido سعی کرده است این شکاف را به نوعی از بین ببرد. قابلیت کار با اندروید و iOS را دارد.

با استفاده از این محصول می‌توانید بازی‌های واقعیت مجازی را از iTunes و یا گوگل پلی استور دانلود کنید.

Oculus-Rift

Oculus Rift

قابلیت کار با PC

هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت (Oculus Rift) جزو اولین نسل از هدست‌های واقعیت مجازی است. درواقع پروژه تولید هدست  آکیولس ریفت ابتدا معروف به استارتاپی گمنام و ناشناس بود که البته بعدها توسط فیسبوک خریداری شد. گفتنی است که هدست  Oculus Rift از درگاه‌های USB ،DVI و همین‌طور HDMI پشتیبانی می‌کند. گفتنی است که نحوه کار آن نیز به این صورت است که حرکت سر کاربران را ردیابی کرده و تصویر سه بعدی را روی نمایشگرهای استریو فراهم خواهد کرد. کاربران نسخه Rift این هدست از رزولوشن 1200×2160 پیکسل بهره‌مند خواهند بود. این در حالی است که 233 میلیون رنگ نیز در هر ثانیه توسط این دستگاه با نرخ رفرش 90 هرتز تولید خواهد شد.

 PlayStation-VR

PlayStation VR

قابلیت کار با PS4

هدست واقعیت مجازی سونی پلی استیشن وی آر نیز یکی از هدست‌های واقعیت مجازی محبوب در میان مردم شناخته می‌شود. هرچند که این هدست، محصولی کامل نیست اما باید بگوییم که در میان گیمرها به‌عنوان هدستی که واقعیت مجازی خوبی را به ارمغان می‌آورد شناخته می‌شود. خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که در رده این نوع از هدست‌ها، هدست دیگری با این کیفیت و البته قیمت اقتصادی وجود ندارد.

htc-vive

HTC Vive

قابلیت کار با PC  یا  Mac

هدست واقعیت مجازی وایو پرو محصولی از شرکت اچ تی سی (HTC) با همکاری غول بازی‌های PC یعنی شرکت وایو (Vive) است. گفتنی است که مدل پرو این هدست مجازی در مقایسه با مدل معمولی آن شاهد بهبودهایی مانند هدفون‌های داخلی بوده است. این هدست مجازی دارای رزولوشن 1600×2880 پیکسل بوده و از نمایشگر دوگانه اولد نیز بهره می‌برد. علاوه بر این دوربینی دوگانه نیز در جلوی محصول برای ردیابی حرکات سر کاربران با نرخ رفرش 90 هرتز تعبیه شده و با کمک 70 سنسور گنجانده شده می‌تواند ردیابی 360 درجه را نیز به ارمغان بیاورد.

merge-vr-goggles

هدست  مجازی موبایل Merge VR Goggles

در دنیای واقعیت مجازی هدست Merge VR Goggles یکی از انتخاب‌هایی است که هرآنچه را که از یک هدست واقعیت مجازی موبایلی انتظار دارید برای شما به ارمغان می‌آورد. گفتنی است که این دستگاه با گوشی‌های موبایل مختلف از جمله گوشی‌های آیفون نیز کار می‌کند. با این همه خوب است اشاره کنیم که هدست  مجازی یاد شده از بدنه‌ای متشکل از فوم نرم و سبکی که استفاده آسانی را برای کاربر رقم می‌زند تشکیل شده است. درواقع این هدست vr از امکاناتی تشکیل شده است تا بتواند تجربه‌ای متفاوت در استفاده از موبایل را برای شما رقم بزند. گفتنی لست که لنزهای این هدست قابل تنظیم بوده و همین‌طور در بدنه دستگاه دکمه‌هایی برای تنظیم و تعامل با محتوایی که نشان داده می‌شود، قرار دارد.

pimax

هدست واقعیت مجازی Pimax 8K

هدست واقعیت مجازی 8K قرار است دو مشکل عمومی هدست‌های واقعیت مجازی را برطرف کند. یکی از این مشکلات نبودن تراکم پیکسلی کافی و دیگری نیز مشکل دید است. در واقع اکثر هدست‌های واقعیت مجازی کنونی از زاویه دید خوبی پشتیبانی نمی‌کنند. بدین ترتیب قرار است شاهد زاویه دید 200 درجه‌ای در این هدست باشیم که توسط نمایشگرهای با وضوح 2160×3840 پیکسل نیز همراهی خواهد شد.

علاوه بر این باید اشاره کنیم که این هدست از دو نمایشگر 4K تشکیل شده و بنا بر ادعای کمپانی هدست یاد شده از نرخ فریم 90 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند. دیگر مورد جالب در مورد هدست مجازی پی‌مکس 8K بهره‌مندی از نوعی خاصی نمایشگر LCD موسوم به CLPL است. با این فناوری متخصصان این استارت آپ بر این باورند که می‌توانند حالت بهینه را برای هدست‌های هوشمند به ارمغان آورند.

 

lenovo-mirage

هدست vr لنوو مدل Mirage Solo

هدست واقعیت مجازی لنوو مدل میراژ سولو (Mirage Solo) یکی دیگر از بهترین هدست‌های مجازی مستقل در دنیای فناوری محسوب می‌شود. گفتنی است که این هدست مستقل، نیروی پردازشی خود را از پردازنده اسنپدراگون 835 به همراه رم 4 گیگابایتی تامین می‌کند. علاوه بر این یک حافظه ذخیره‌سازی 64 گیگابایتی نیز این هدست را همراهی خواهد کرد. گقتنی است که هدست میراژ سولو از نمایشگر LCD نیز بهره‌مند بوده که رزولوشن 1440×2560 پیکسل را به ارمغان می‌آورد.

ویژگی مهم‌ این دستگاه به پشتیبانی از پلتفرم WorldSense گوگل اشاره دارد. گفتنی است که این ویژگی می‌تواند موقعیت کامل کاربر را ردیابی کند. درواقع این ویژگی مشابه همان ویژگی بوده که در پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز نیز مشاهده می‌شود. در پایان نیز باید بگوییم که قیمت این هدست  400 دلار است.

oculus-go

هدست واقعیت مجازی Oculus Go

هدست واقعیت مجازی آکیولس گو یک هدست مستقل است و نیازی به موبایل یا کامیپوتر نخواهد داشت؛ درنتیجه شما به راحتی می‌توانید از قابلیت واقعیت مجازی آن استفاده کنید. جالب است بدانید که این هدست  مجازی دارای یک نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن 1440×2560 و 538ppi خواهد بود. درواقع این هدست vr تمام قابلیت‌های یک هدست واقعیت مجازی موبایلی و حتی ویژگی‌هایی بهتر از آن را در خود جای داده است. نرخ رفرش در این هدست نیز معادل 60 و 72 هرتز است که نوع آن توسط توسعه‌دهندگان انتخاب می‌شود.

 

HTC-Vive-Focus

اچ‌تی‌سی وایو فوکوس (HTC Vive Focus)

هدست واقعیت مجزی اچ تی سی وایو فوکوس یکی دیگر از هدست‌های مستقل است که از کیفیت بسیار بالایی برخودار است. این هدست از سوی شرکت اچ تی سی و با همکاری شرکت وایو برای توسعه‌دهندگان و همین‌طور کسب و کار طراحی شده که به عنوان یک عینک واقعیت مجازی نیز شناخته می‌شود. همان‌طور که در بالا هم اشاره شد این هدست واقعیت مجازی برای اینکه چنین تجربه‌ای را در اختیار کاربران قرار بدهد نیازی به دستگاه جانبی مانند کامپیوتر یا موبال ندارد و به جای این‌ها با کمک سخت‌افزاری که در آن گنجانده شده شده می‌تواند عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد.

بهره‌مندی از پردازنده اسنپدراگون 835، نمایشگر امولد با وضوح تصویر بالای 2880×1600 پیکسل، خروجی میکرو اس دی، میکروفون‌ها و همین‌طور اسپیکرهای داخلی همه و همه از ویژگی‌های قابل توجه این هدست  محسوب می‌شوند. گفتنی است که باتری این محصول می‌تواند 3 ساعت این دستگاه را بدون نیاز به شارژ روشن نگه دارد و می‌توان از آن به عنوان یک ویژگی بسیار خوب در این حیطه یاد کرد.

این هدست توانایی ارائه زاویه دید 110 درجه و همین‌طور نرخ رفرش 75 هرتزی را به امغان می‌آورد. خوب است اشاره کنیم که اچ تی سی در این هدست مجازی از پلتفرم وایو پروت بهره گرفته که شامل 1100 بازی و اپلیکیشن متنوع خواهد بود. با این حال قیمت این محصول 599 دلار است که البته در میان هدست‌های مستقل می‌توان محصولاتی مانند آکیولس گو و لنوو میراژ سولو را نام برد که با قیمتی کمتز از قیمت اچ تی سی وایو فوکوس عرضه می‌شوند.

جمع بندی

واقعیت مجازی از جمله تکنولوژی‌های جدیدی است که اخیراً دنیای فناوری میزبان آن بوده و البته حیطه‌های مختلفی را در این وادی شامل می‌شود. یکی از بخش‌هایی که شاهد حضور موفق واقعیت مجازی در آن هستیم، انواع مختلف هدست واقعیت مجازی است. در واقع هدست‌های واقیعت مجازی با استفاده از فناوری یاد شده می‌توانند شما را به راحتی وارد دنیای دیگری کنند.